Stille Levens
Zwijg Hen Niet Dood
- Concept
- Key visuals
- Social
- Video
- PR
Introductie
Weg met die oorverdovende stilte
Stille Levens, het landelijke kenniscentrum dat ouders en betrokkenen ondersteunt bij babysterfte, wilde tijdens de feestdagen extra aandacht vragen voor ouders die een baby hebben verloren. Want de stilte na het overlijden van een baby is oorverdovend. Je hebt te maken met een verdriet dat niet te bevatten valt, groot en ondragelijk, en je wilt niets liever dan steun van de mensen om je heen. Maar de omgeving weet vaak niet wat ze moeten zeggen. Dat leidt tot zwijgen. Terwijl woorden en acties kunnen troosten, en helpen het verdriet te erkennen. Daarom vroeg Stille Levens ons om, in de vorm van campagnes, handvatten te creëren die kunnen werken in de benadering en toenadering richting getroffen ouders.

Aanleiding
Van social campagne naar een landelijke beweging
Eerder, tijdens de Baby Loss Awareness Week in oktober, lanceerden we samen met Stille Levens een social contentcampagne op basis van het door ons ontwikkelde thema ‘Zwijg hen niet dood’. Onderdeel hiervan was een template waarmee ouders via Instagram (en Facebook) de gewenste omgang konden communiceren.
De respons was overweldigend. Mensen herkenden het probleem, deelden massaal hun eigen verhalen en vroegen zich af: hoe kunnen we ons nog veel harder tegen de stitle laten horen?
De vele dankbare, maar ook gefrustreerde reacties van ouders die een baby verloren, maakten duidelijk dat er meer nodig was. Dit leidde tot het besluit om een vervolgcampagne te ontwikkelen; een grotere campagne, speciaal gericht op de feestdagen.

Het concept
Wat-als ouders de microfoons pakken?
In aanloop naar de feestdagen ontwikkelden we een grotere campagne, met als kern een indringende video waarin ouders vertelden over het verlies van hun baby en de impact van de stilte vanuit hun omgeving. Want voor ouders voelt die stilte als een ontkenning van het bestaan van hun kind. Terwijl zij altijd ouders blijven - ook tijdens de feestdagen, een periode waarin familie en verbondenheid centraal staan.
Een minimalistische studiosetting, waar de geïnterviewden werden omringd door microfoons, symboliseerde het spanningsveld tussen 'doodzwijgen' en 'van je laten horen'. Deze setting bood een intieme ruimte waarin diverse ouders hun persoonlijke verhalen vertelden, wat resulteerde in een krachtige en emotionele montage.

De uitwerking
Zelfs als de woorden moeilijk zijn
De opnames vonden plaats in een informele, ongedwongen setting, met een beperkte crew. Voor elke opname namen we uitgebreid de tijd om de ouders alvast beter te leren kennen. Zo haalden we onnodige spanningen weg en maakten de weg vrij voor oprechte antwoorden en emoties. Hun verhalen - rauw, eerlijk en confronterend - werden de sleutel tot het doorbreken van het taboe.
Op basis van een hoofdfilm creëerden we enkele cutdowns, teasers en social posts. De reportages legden niet alleen de pijn vast, maar lieten ook zien hoeveel plezier de liefde voor een baby je kunt brengen. De campagne was niet alleen een oproep tot erkenning, maar gaf ook een duidelijk handelingsperspectief om ouders te steunen:
Steun in drie stappen:
1. Ga het gesprek aan
Het lijkt ongemakkelijk, maar vermijden is veel pijnlijker. Vraag hoe het met de ouders gaat en luister oprecht. Laat zien dat ze er niet alleen voor staan.
2. Noem de naam
De naam van hun overleden baby noemen is prettig voor de ouders en toont dat je betrokken bent.
3. Erken het bestaan
Het verliezen van een baby betekent niet dat het ouderschap eindigt. Erken de rol van de ouders tijdens de eerste dagen van rouw, maar ook op terugkerende momenten zoals de (ver)jaardag.




Het resultaat
Het gesprek van de dag
De campagne bleef niet onopgemerkt. De video lanceerde begin december en het onderwerp werd direct opgepikt door de media. Het projectteam van Stille Levens werd meerdere malen geïnterviewd op de radio, het thema kwam voorbij in het landelijke nieuws en werd zeer uitgebreid besproken in EditieNL, waar één van de ouders haar verhaal deed.
Op social media werd de video massaal gedeeld, wat resulteerde in een groot organisch bereik en honderden gesprekken in de reacties. Voor veel mensen was het de eerste keer, maar zeker niet de laatste keer, dat ze woorden gaven aan iets wat eerder onbesproken bleef.
Meer werk zien?
Hier zijn nog drie cases die interessant zijn om te ontdekken.