Hangover

Identity Games

  • Strategie
  • Concept
  • Design
  • Copy
  • Video

Introductie

The game is on

Identity Games is de Rotterdamse spelontwikkelaar die mensen wereldwijd aan het spelen en lachen krijgt. Bekend van hits als de verslavende Escape Room-reeks, het hartverwarmende Nijntje Verstoppertje en spellen gebaseerd op tv-sensaties als The Floor en De Verraders. Hun missie? Mensen verbinden door spel, spanning en storytelling.

Aanleiding

Waar hangt Sam uit?

Met hun meest recente hitpotentie Hangover introduceert Identity Games een nieuw genre: een coöperatief mysterie- én partyspel in één. Je wordt wakker na een knotsgekke avond. Je geheugen is kwijt. Net als je maatje Sam. Niemand weet wat er is gebeurd: het is aan jou om de verloren nacht bij elkaar te puzzelen en erachter te komen waar Sam uithangt. Je duikt in een verhaal vol raadsels, minigames en verkeerde keuzes. Precies het soort avontuur dat schreeuwt om een uit de hand gelopen introductiecampagne.

Het concept

Wat-als de campagne voelt als de morning after?

Ons doel was om de chaos, humor en groepsdynamiek van het spel te vangen in een campagne die net zo uit de bocht vliegt. Dus brachten we Sam tot leven. 
Met een concept op het snijvlak van guerrilla en performance marketing. In de stijl van een social viral; als een party gone wrong. Alsof iemand Sam en zijn kater tegenkwam.
We legden een ingehuurde student op een luchtbed in de Rotterdamse Westersingel, waar hij op maandagochtend zijn roes lag uit te slapen.
Verbaasde voorbijgangers keken toe. De politie ook. Het geheel goten we in pure internet-esthetiek. Korrelige beelden, ongemakkelijke humor, en het gevoel dat je ergens middenin valt.


De uitwerking

Eerst de kater,
de campagne komt later

We gooiden een rauwe cut de wereld in. Non-branded, zonder logo’s, maar wel met dat soort irritante commentaarstemmen waar comments op losgaan. Dumpert pikte het op. Al snel zaten we op bijna 15.000 views en voerde de lijst met toppers aan. 

Daarna volgden de officiële, branded edits en statics. Het startschot van een social-first campagne die het mysterie rond Sam verder opstookte.

Het resultaat

Verwondering doet klikken

Ook de social ads bleken succesvol. Na een eerste clickrate-piek van 7,8% bleven we gedurende de inzet hangen op een algeheel gemiddelde van 6%. Dat is zo'n drie keer hoger dan de Nederlandse benchmark voor social video-advertenties. 

We wilden een campagne die even speels en ongrijpbaar was als het spel zelf. Finally begreep dat direct.

Isabella Vogelzang, Brand Manager Identity Games

Meer werk zien?

Hier zijn nog drie cases die interessant zijn om te ontdekken.

Terug naar Home

Deze website maakt gebruik van cookies voor het optimaliseren van de website en services. Kies optimaal voor de beste ervaring, of minimaal voor alleen de vereiste cookies.