J-Club

brand identity

De vraag

Retail leeft, ondanks de aanhoudende opmars van e-commerce. Echter is de slag om de consument op de winkelvloer misschien wel heftiger dan ooit tevoren. Consumenten zijn kritischer, beter geïnformeerd en rijker geïnspireerd. Je dient overal onderscheidend, passend binnen de omgeving én het moment zichtbaar te zijn. Aan zo’n onderscheidende en kanaal specifieke uitstraling ontbrak het J-Club International (marktleider in Europa op het gebied van private- en white label mode sieraden én -accessoires) en dat was dan ook het vertrekpunt van onze opdracht.

Het concept

Departement stores, fashion chain en convenience stores zijn de drie belangrijkste retailkanalen van J-Club. Presentatie van sieraden en accessoires vindt over het algemeen plaats op vijfzijdige display. Onze eerste stap in het proces was dan ook om de aanwezigheid van J-Club displays in alle verschillende kanalen te onderzoeken en te beoordelen. Zodoende konden we de volgende vragen goed beantwoorden; Met welk doel komen consumenten naar een specifiek kanaal? Wat is het umfelt waarin we de displays vinden? Hoe zijn de displays ingedeeld en welke ruimte tot branding hebben we?

Kanaal overstijgend hebben we vier branding targets gedefinieerd; navigeren, inspireren, informeren en converteren. In alle kanalen doorloop je deze zelfde doelen, maar binnen ieder kanaal op een andere manier. Deze wordt o.a. beïnvloed door de omgeving. Vervolgens hebben we alle displays opgedeeld in drie levels; top-, mid- en low-level. Per kanaal hebben we de branding targets gekoppeld aan de drie levels. Zodoende optimaliseren we iedere display naar het kanaal waar we deze vinden, maar altijd vanuit een eenduidige opzet.

De uitwerking

Deze eenduidige opzet hebben we door vertaald in een grafische-/fotografische opzet van verschillende middelen. Deze middelen zijn opgemaakt aan de hand van een grid. Hierin zijn kleur, typografie en fotografie per kanaal en middel vastgelegd. Deze strakke richtlijnen gaan ervoor zorgen dat het uitrollen van de nieuwe merkidentiteiten eenvoudig en eenduidig door alle partners van J-Club kunnen worden uitgevoerd. Dit resulteert erin dat consumenten, ongeacht het kanaal waar ze zich bevinden, J-Club écht herkennen.

Onze oplevering bestond uit drie merkstijlgidsen. Hierin staan strategie, concept, typografie, kleur, prijs- en actiecommunicatie, middelen en display voorbeelden uitvoerig beschreven. Een handleiding waar iedere partner zelfstandig mee aan de slag kan.

Het resultaat? Drie sterke, vanuit één gedachte, onderscheidende identiteiten die een positief effect hebben op de uitstraling en verkopen.